INFO O SAUNACH

 

HISTORIA

 

Jak sama nazwa wskazuje, sauny fińskie wywodzą się z zimnej Finlandii, a ich początki sięgają aż 2 000 lat wstecz! To właśnie Finowie stworzyli saunę suchą w postaci jaką znamy dziś. Są oni niezaprzeczalnym liderem w tej dziedzinie, posiadają najdłuższe tradycje związane z sauną.

 

JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?

 

Dwa tysiące lat temu, Finowie kopali jamy w ziemi, służące im za prymitywne mieszkania. Na środku “mieszkania” znajdował się kominek/piec podgrzewający znajdujące się w nim kamienie. W ten sposób ogrzewano pomieszczenie. Polewając kamienie wodą lub śniegiem, tworzono parę, która jeszcze bardziej podnosiła temperaturę. Tak więc, opisane jamy służyły Finom zarówno do mieszkania, jak i do kąpieli. I właśnie tak, 2000 lat temu, mieszkańcy Finlandii dali początek saunom!

 

CO DALEJ?

 

Kolejnym etapem rozwoju sauny, było jej oddzielenie od poieszczeń mieszkalnych. Stała się oddzielnym obiektem budowanych z drewna, jako jedynego materiału, który po nagrzaniu nie parzył (i tak zostało do dziś!). W XIX wieku, metamorfozie uległ również piec, którego zastąpiono piecem z kominem. Dzięki temu sauna nagrzewała się szybciej oraz nie trzeba było już czyścić jej z sadzy!

 

Kolejnym rodzajem pieca był taki, w którym ogień oddzielony był od kamieni. Dzięki temu, możliwe było podtrzymywać palenisko w trakcie korzystania z sauny. Najnowszym i najczęściej używanym piecem dziś jest piec elektryczny, który zapewnia odpowiednią ilość ciepłego, suchego lub wilgotnego powietrza. Proporcje dostosowywane są zgodnie z preferencjami użytkownika.

 

BENEFITY

 

Korzystanie z sauny niesie za sobą wiele korzyści dla całego organizmu. Jest to zabieg SPA najdłużej nam znany, ale wciąż bardzo ceniony. Ponadto możesz korzystać z jego wspaniałych właściwości w swoim domu!

 

Oto główne korzyści, które uzyskujemy dzięki korzystaniu z sauny:

  • zwiększa odporność organizmu
  • usuwa zbędne produkty przemiany materii (ciała ketonowe, toksyny)
  • przyśpiesza metabolizm nawet o 40%
  • wzmocnienie siły mięśni i rozluźnienie stawów
  • usuwanie tłuszczu podskórnego
  • oczyszcza skórę szczególnie ze złuszczonego naskórka
  • przyspiesza regenerację tkanek
  • pobudza warstwę rozrodczą na­skórka
  • pobudza gruczoły potowe odpo­wiedzialne za termoregulację organizmu
  • reguluje czynność układu autonomicznego
  • odkwasza organizm
  • powoduje psychiczne uczucie przyjemnego pobudzenia i odświeżenia
  • zmniejsza napięcie układu nerwo­wego, odprężenie psychiczne
  • zwiększa potrzebę snu i jego głę­bokość
  • poprawia wskaźniki sprawności układu oddechowego

 

Pomaga w dolegliwościach takich jak:

  • przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • bóle reumatyczne, ale nie neuropatyczne
  • choroby kardiologiczne: nadciśnienie w I i II stadium (nieustalone), niedrożność tętnic obwodowych (I i II stopień według Fontaine), dusznica bolesna naczynioruchowa, zawał serca (nie wcześniej niż 6 miesięcy po incydencie)
  • obturacyjne choroby płuc
  • depresja oraz inne zaburzenia na tle nerwowym (po konsultacji z lekarzem)
  • anoreksja

 

Przeciwwskazania:

  • ostre, przewlekłe choroby zakaźne
  • wszelkie krwawienia, jawne i ukryte
  • niewydolność krążenia, miażdżyca znacznego stopnia
  • choroby przewlekłe w okresie za­ostrzeń
  • nowotwory złośliwe i łagodne w okresie wzrostu stałego
  • choroby psychiczne, padaczka
  • choroby serca (nie wszystkie)
  • ostre stany zapalne, wrzody, guzy, ogniska zakażenia (np. przy bólu zęba), choroby weneryczne, padaczka, jaskra, stulejka
  • osoby posiadające implanty np. endoproteza stawu biodrowego
  • niedawno przebyte zabiegi chirurgiczne
  • przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych

 

Przy występowaniu jakichkolwiek dolegliwości zalecamy konsultację z lekarzem.

 

JAK SAUNOWAĆ

 

Aby w pełni korzystać z dobrodziejstw jakie wynikają z saunowania, należy pamiętać o kilku ważnych aspektach. Zachęcamy do zapoznania się z tymi zasadami oraz z dodatkowymi funkcjami z jakich można korzystać w saunie (np. aromaterapia!)

 

CO ZABRAĆ DO SAUNY?

 

Tak naprawdę niewiele, kiedy korzystamy ze swojej własnej sauny. Do standardowej sesji w saunie wystarczą 2 ręczniki (jeden do położenia pod sobą w saunie, drugi do wytarcia). Dodatkowymi akcesoriami są:

  • czapki do sauny
  • olejki eteryczne
  • witki
  • balsamy, odżywki, oliwki

 

JAK SAUNOWAĆ?

 

Pierwszą i bardzo ważną zasadą jest saunowanie nago. Przy korzystaniu z saun publicznych, często ten aspekt jest pomijany, co jest dużym błędem. Owijanie się ręcznikiem lub zakładanie kostiumu kąpielowego zaburza prawidłowe działanie sauny na organizm (ciało nie pobiera i nie oddaje ciepła we właściwy sposób). Poniżej znajdą Państwo wypunktowane podstawowe zasady korzystania z sauny:

  1. Nie jemy przynajmniej godzinę przed wejściem do sauny
  2. Do sauny wchodzimy nago, po wcześniejszym umyciu i wytarciu całego ciała
  3. Jeśli masz zimne stopy ogrzej je wcześniej, aby wyrównać temp. ciała
  4. Obuwie zostawiamy poza sauną
  5. W saunie pod całe ciało kładziemy ręcznik (również pod stopy!)
  6. Pojedyncza sesja w saunie powinna trwać od 8-12 minut
  7. Temperatura jest rzeczą indywidualną, aczkolwiek powinna wahać się od 50 do 110 stopni Celsjusza.
  8. W trakcie możemy polewać kamienie wodą, aby uzyskać większą wilgoć (ale także temperaturę, z czym trzeba uważać)
  9. Jeśli leżeliśmy w saunie, przed wyjściem należy zmienić pozycję na siedzącą na ok. 3 minuty
  10. Po wyjściu z sauny opłukujemy ciało zimną wodą (zaczynamy od stóp!)
  11. Jeśli mamy taką możliwość, możemy wejść do wanny/beczki z zimną wodą
  12. Odpocznij i zrelaksuj się przez 15-20 minut w ciepłym miejscu
  13. Jeżeli nadal jest Ci gorąco – ochłodź się ponownie. Jeżeli jest Ci zimno, ogrzej nogi w ciepłej wodzie

 

Cykl możemy powtarzać 2-3 razy, rozpoczynając od punktu 5. Po ostatnim cyklu można skorzystać z masażu. Po zakończeniu całego procesu unikaj stosowania mydła i innych kosmetyków.

 

AROMATERAPIA W SAUNIE

 

Aromaterapia jest to leczenie zapachami poprzez substancje zawarte w olejkach eterycznych. Metoda ta stosowana od czasów starożytnych w medycynie ludowej. Korzystanie z sauny można wzbogacić używaniem z przeróżnych olejków eterycznych, z których każdy ma inne działanie. Zachęcamy do zapoznania się z właściwościami poszczególnych olejków (wybór olejków jest ogromny!)i używania ich podcza saunowania w swojej własnej saunie! Należy pamiętać, aby nie używać więcej niż pięć zapachów jednocześnie. Efekty odczuwalne są już po pierwszej sesji.

 

Jak używać olejków eterycznych?

 

To bardzo proste! Można używać ich na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest dodanie kilku kropel do misy saunowej wypełnionej wodą (woń będzie wydzielać się wraz z parą wodną). Drugą metodą jest dodanie olejku do wody w wiadrze i polewanie tą mieszanką kamieni w saunie (olejki zostają odparowywane z kamieni).

 

Oto kilka przykładów olejków eterycznych polecanych do używania w saunie wraz z ich właściwościami:

  • melisowy
  • eukaliptusowy
  • różany
  • cytrynowy
  • geraniowy
  • cedrowy
  • sosnowy
  • lawendowy